Apua selkävaivoihin

Pilatespallo tulee toimimaan apunani
liikkuvuuden lisäämisessä.
Sain syyskuussa selkäni kunnolla jumiin. Syitä on varmaan monia: kesäloman jälkeen työt alkoivat mutta työergonomia oli lomalla unohtunut, elämäni ensimmäiseen liikuntatapahtumaan valmistautuessani keskityin pari viimeistä viikkoa juoksemiseen ja jätin kuntosalitreenit väliin, nukuin huonossa asennossa, kannoin taaperoa väärällä tavalla ja niin edelleen. Seurauksena jumista sain vahvan särkylääkekuurin lihasrelaksantteineen ja lähetteen fysioterapeutille. Itse järkeilin niin, että paras apu taitaa kuitenkin löytyä liikunnasta, kunhan saan kivut ensin kuriin.

Niinpä hakeuduin kuntovalmentajan pakeille. Kunnon Pysäkin Kaisalle kerroin vaivani ja mietin, olisiko taustalla huono juoksuasento tai huono lihas- tai peruskunto. Ensimmäisessä tapaamisessa varmistui, että mistään näistä ei ole kyse, vaan ongelmana saattaisi olla huono taipuvuus. Tämän vahvisti myöhemmin fyiosterapeutti toteamalla, että taipuvuuteni ei ole vain huonoa vaan suorastaan surkeaa!

Mikäpä sitten avuksi? Olen saanut Kaisalta selvät ohjeet liikkuvuuden parantamiseen, ja esimerkiksi lenkin alkuun olisi hyvä tehdä sivutaivutuksia - joka kerta. Lisäksi saan kuntosalille kierto-ohjelman, jota testasimme eilen höystettynä kuntopyörällä tehdyllä intervallilla. Rankkaa oli (maksimisyke 188), mutta todella hienoa oli tuntea, että sain itsestäni kunnolla tehoja irti. Lisäksi ohjatut liikkeet tuntuivat vastuksia myöten oikein sopivilta, ja Kaisa huomioi mukavalla tavalla toiveeni ja tavoitteeni. Nyt pitäisi vain saada kuntosalitreenit käyntiin ja liikkuvuutta lisää!

Kommentit