Intervalliharjoitus

Maaliskuussa.
Pääsiäistä on meillä päin vietetty pilvisessä ja räntäsateisessa säässä, eikä ulkoilmassa oleilu ole tuntunut kovin houkuttelevalta. Eilen päätin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja suunnata kohti harmautta tekemään intervalliharjoitusta juoksukoulusta saamani ohjeen mukaan.

Alkulämmittelyn jälkeen juoksin 10 minuuttia, mitä seurasi viiden minuutin palautus kävellen, sitten kahdeksan minuutin juoksua seurasi neljän minuutin palautus. Intervalliharjoitus jatkui minuutein 6-3, 4-2, 2-1 ja viimeinen 1-0,5 toistui kolmeen kertaan.

Harjoitus vei lämmittelyineen ja loppuverkkoineen tunnin verran, keskinopeus oli 6:54 ja matkaa kertyi hieman yli kahdeksan kilometriä. Ilahduttavaa oli, että juoksuosuudet sujuivat varsin mukavasti noin 5:40-vauhtia - paitsi neljän minuutin osuus, jonka juoksin kokonaisuudessaan ylämäkeen. 5:40 on kuitenkin sellainen nopeus, jonka saavuttaakseni olisin joutunut vielä pari kuukautta sitten pinnistelemään paljon enemmän. Jotain edistystä on siis varmasti tapahtunut, vaikka usein ei siltä tunnukaan.

Kommentit

  1. Kiva kuulla tällaisesta intervallivaihtoehdosta, taidan kirjoittaa ylös ja kokeilla joskus :) Itsellä tahtoo liian usein olla joko 400 metrin vetoja tai 2 tai 3 minuuttia juosten / 1 tai 2 minuuttia kävellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidin tästä kyllä kovasti. Kilometrejä kertyi ihan huomaamatta eikä missään vaiheessa tuntunut liian raskaalta tai tylsältä.

      Poista
    2. Tää oli tosi kiva! Kävin tänään kokeilemassa, tuskin maltan odottaa seuraavaa kertaa nyt kun näki millainen matka missäkin ajassa meni... :)

      Poista
    3. Hei kiva kuulla! Minä huomasin tänään oikein odottavani, milloin pääsen seuraavan kerran tekemään intervallitreeniä. :)

      Poista

Lähetä kommentti