#lajikokeiluhaaste: asahi


Marika haastoi osallistumaan #lajikokeiluhaasteeseen, ja sekä kokeiltuja että vieraita lajeja listasin aiemmin tänne. Mietiskelin kuumeisesti, mikä voisi olla tämän kesän uutuuslaji, johon tutustuisin. Melonta oli listallani korkealla sijalla, mutta myöhästyin kurssi-ilmoittautumisessa, joten tältäkin kesältä melonta jäi kokeilematta. (Tosin eihän sitä tiedä, mihin kesän mittaan ehtii päätyä, sillä vielä on kesää jäljellä.)

Uusi laji ilmaantui kuitenkin tarjolle ihan yllättäen, kun selvisi, että kesäpaikkakunnan puistojumpassa on tarjolla asahia. Asahi Health -sivustolta selvisi, että kyseessä on Suomessa kehitetty laji, jossa itä ja länsi kohtaavat: liikuntamuodossa yhdistyvät itämaisen ja länsimaisen terveysliikunnan perinteet. Sivustolla luvataan, että liikuntamuoto sopii kenelle tahansa, joten kynnys osallistua puistojumppaan ei todellakaan ollut korkea.

Ensimmäisenä asahista tulee mieleen kuva kiinalaisista harrastamassa taijia puistossa. Liikkeitä tehdään hitaasti ja sulavasti. Tarkoitus ei ole repiä tai riuhtoa vaan liikkua leppoisasti ja hengittää rauhallisesti. Puistojumpassa ohjaaja antoi vinkkejä, miten hengitys tukee liikettä, mutta samalla hän muistutti ottamaan rennosti ja tekemään liikkeitä omaan tahtiin, itsestä hyvältä tuntuvalla tavalla.

Asahi ei ole mitenkään erityisen kuormittavaa vaan ennemminkin palauttavaa liikuntaa. Puistojumpassa syke ei noussut missään vaiheessa korkealle. Siitä huolimatta seuraavana päivänä huomasi lihaksissa, että jotain uutta on tullut tehtyä.

Ensimmäisen kokemukseni perusteella sanoisin, että asahi on miellyttävä ja rentouttava tapa liikkua ja lisätä kehon liikkuvuutta. Ehkä minun makuuni meno on turhankin leppoisaa, mutta toisaalta voisin kuvitella, että asahi-hetki kesken kiireisen arjen voisi silloin tällöin olla oikein tervetullut.

Kommentit