Tammikuu 2018


Tammikuu on mennyt hujauksessa! Huomasin pysähtyä ajattelemaan asiaa enemmälti, kun töissä moni valitteli, miten pitkältä tammikuu on tänäkin vuonna tuntunut. No, minusta ei, sillä töitä ja ohjelmaa on riittänyt niin paljon, että en ole ehtinyt harmittelemaan ajan hidasta kulumista. 

Ja nyt ollaan selvästi menossa kohti valoisampaa aikaa. Päivät ovat jo selvästi pidempiä kuin alkuvuodesta, mikä on aina yhtä ilahduttavaa.


Liikunnan suhteen tammikuu sujui ja ei sujunut odotusten mukaan. Juoksemaan ehdin ja kykenin sen verran kuin toivoinkin, mutta oheisharjoittelu jäi edelleen olemattomiin eikä muutenkaan voi puhua monipuolisuudesta, mitä liikuntaan tulee. Juoksukilometrejä kertyi yhteensä 114,77, ja siihen olen tyytyväinen. Näinpä saankin yliviivata Juoksuhaasteesta kohdan 37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen.

Kuittaan nyt samalla myös kohdan 38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan - tammikuussa tuli koko kuukauden ajan kirjattua tunnollisesti muistiin lenkit.

Tyytyväinen olen myös siihen, miten paljon tuli ulkoiltua tammikuussa. Suurimpana ulkoilun innoittajana on toiminut uusi perheenjäsenemme, espanjanvesikoirapentu, joka jaksaa jo mukavasti viettää aikaa ulkoilmassa, kunhan ei ole liian kylmä.

Hirvittävistä pakkasista ei tammikuussa onneksi tarvinnut kärsiä, ja vain yksi lenkki jäi kylmän sään vuoksi tekemättä. Muuten on Keski-Suomessa saatu nauttia mukavista ja lumisista (tosin harmaista) talvipäivistä.


Juoksuhaaste 2018 on edennyt mukavasti. Tässä yliviivattuna haastekohdat, jotka olen jo saanut merkata suoritetuiksi:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

Polar M400, kokemuksia

XXL, ärtymyksen nostattaja