Huhtikuu 2018


Huhtikuu on tältä vuodelta siirtynyt historiaan. Ominaiseen tapaansa huhtikuu tarjosi sykähdyttäviä keväthetkiä mutta myös hyytävää talvitunnelmaa. Ihanaa oli se, että auringonpaisteesta sai nauttia runsaasti. Valoenergiaa on siis saanut tankata yllin kyllin.


Liikunnan suhteen huhtikuu sisälsi sekä nousukohtia että suvantovaiheita. Tahmean pääsiäisen jälkeen ponnistin kuukauden parhaaseen viikkokilometrimäärään: huhtikuun ensimmäisellä kokonaisella viikolla juoksukilometrejä kertyi hieman yli neljäkymmentä. Samalla viikolla tuli käveltyä toistakymmentä kilometriä, joten jalan liikuin yli puolensadan kilometrin verran.

Huhtikuun puolenvälin molemmin puolin kilometrejä kertyi minulle melko tavanomainen määrä, hieman yli kolmekymmentä kilometriä. Kuukauden puolivälin tienoilla kaivoin polkupyörän esille, minkä seurauksena kävellen tuli liikuttua aiempaa vähemmän.

Vappuun laskeuduinkin sitten kuukauden vähäisimmillä juoksukilometreillä. Pitkästä aikaa tuntui, että juokseminen ei oikein houkutellut, väsytti ja oli kiire. Viimeisellä viikolla juoksin vain hieman yli kymmenen kilometriä. Melkein saman verran kävelin ja pyörällä matkaa taivalsin lähes 30 kilometriä.

Talven uuvuttama.

Huhtikuussa juoksin yhteensä 118.15 kilometriä, kävelin 40.88 kilometriä ja pyöräilin 50.15 kilometriä. Muuta treeniä kertyi aika tarkkaan 1.5 tuntia.

Tähänastisen vuoden liikunnallisesti aktiivisimman kuukauden jätän taakseni hyvillä mielin, vaikka hyvä into ei aivan huhtikuun loppuun saakka kantanutkaan. Toivon, että toukokuussa into taas palaa. Edessähän on vuoden ensimmäinen juoksutapahtuman, kun HCR kutsuu reilun kahden viikon kuluttua!

Juoksuhaaste on osaltani edennyt tähän saakka mukavan leppoisaan tahtiin. Näin:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit