Kesäkuu 2018

Kesäkuun kukkija.

Kesäkuu, mihin katosit? Uskomatonta, että kesäkuu on jo jäänyt taakse: vastahan kesä alkoi! Mutta niin vain on, että nyt eletään heinäkuuta ja on hyvä hetki kurkistaa olan taakse, mitä kesäkuussa tapahtuikaan.

Etukäteen arvelin, että kesäkuussa on vaikea löytää aikaa juoksemiselle, koska arki asettaa omia haasteitaan. Näin kyllä kävikin, tavallaan, mutta enemmän haasteita asetti lopulta väsymys, jonka vuoksi jätin useampia lenkkejä väliin. Jos olo on jo ennen liikkeelle lähtöä todella väsynyt, lienee viisaampaa jättää rehkiminen väliin ja levätä hyvällä omallatunnolla. Kun sanon väsynyt, tarkoitan todellista väsymystä enkä laiskuutta – ne osaan tässä iässä jo erottaa toisistaan. :)

Monenlaisia kulkijoita.
Onneksi kesäkuuhun kuitenkin mahtui muutakin kuin uuvahtanutta oloa. Oli kesävieraita, mukavia työjuttuja, kivaa perhearkea ja perinteinen juhannus. Luonto on tarjonnut ihmeteltävää, kun on riittänyt kaunista kesäsäätä ja toisaalta tuulen tuiverrusta ja ennätyksellistä kuivuutta (valitettavasti). Kesäsateet tuli otettua vastaan kovin mieluusti, mutta Juoksuhaasteen kohta 14, juokse rankkasateessa, on edelleen suorittamatta.

Kesäkuun vehreyttä.

Liikunnan suhteen kuukauteen mahtui kaksi kohokohtaa: Ensimmäisenä mainitsen melontakurssin, jonka myötä toteutin pitkäaikaisen haaveeni. Kyllä melonta olikin mukavaa, joten kannatti haaveilla ja kannatti mennä kurssille! Melontakurssista lisää täällä. Toinen kohokohta oli tähänastisen elämäni pisin lenkki, josta kerron lisää täällä. 22 kilometriä taittui vahingossa ja lopulta yllättävän mukavasti, kun vauhti pysyi leppoisana. Jälkeenpäin iski todellinen voittajafiilis!

Kesäilta.

Satasen tavoite täyttyi kesäkuussakin: juoksukilometrejä kertyi yhteensä 101.23. Pyörän selässä taivalsin vain 3.88 kilometriä ja kävellen 23.62 kilometriä. Kajakissa matkasin 5.74 kilometriä ja lihasvoimalla tuli mitattua matkaa kerrytettyä yhteensä 134.47 kilometriä.

Muu treeni jäikin sitten valitettavan vähäiseksi. Siinä suhteessa voisi (taas kerran) yrittää tehdä ryhtiliikettä.

Melontakurssilla.
Juoksuhaaste on edennyt mukavasti. Tällä hetkellä ollaan menossa tällaisessa vaiheessa:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.
19 kohtaa on siis yliviivattu – vuoden puolivälissä suhdeluku toki saisi olla toinen varsinkin, kun vaikeammat haastekohdat ovat vielä jäljellä. Mutta katsotaan, josko loput 21 kohtaa saisin suoritettua tulevan puolivuotiskauden aikana.

Heinäkuussa jatkuu sama rutina kuin aiemminkin: aikaa juoksemiselle voi olla vaikea löytää, kun lapset lomailevat ja aikuiset puurtavat töissä. Yritän sopivia hetkiä kuitenkin hyödyntää, jos vain voimat riittävät. Ykköstoive on saada heinäkuun aikana lisää virtaa akkuihin.

    Kommentit

    Tämän blogin suosituimmat tekstit

    Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

    Polar M400, kokemuksia

    XXL, ärtymyksen nostattaja