Heinäkuu 2018

Auringonlaskun aikaan.

Helteinen heinäkuu on jäänyt taakse. Ja miten upeaa kesää heinäkuu tarjosikaan! Hellepäiviä oli kosolti niin, että kesäsäistä on todella saanut nauttia. Useana päivänä elohopea kipusi kolmenkymmenen asteen kieppeille ja auringonvaloa sai tankata mielin määrin.

Aivan pelkkää onnea ei kesäsää kuitenkaan tarjonnut. Kuivuus ja korkeat lämpötilat huolestuttavat: näin äärimmäisiä sääilmiöitä en toivo, vaikka lämmöstä ja valosta pidänkin. Sadetta on tullut todella vähän, minkä huomaa. Esimerkiksi mustikat jäävät pieniksi ja sienisato on kuuleman mukaan olematon – puhumattakaan maanviljelijöiden ahdingosta.

Veden ihmettelijä.

Heinäkuu oli ihana. Vaikka en päässyt lomailemaan aivan sillä aikataululla kuin suunnittelin, ehdin nauttimaan kesästä monin tavoin. Kuukauden kohokohtiin lukeutuu ehdottomasti reissu Porin Jazzeille. Monta vuotta on tapahtumasta haaveiltu ja nyt haave viimein toteutui. Kivaa ja rentouttavaa oli, ja nyt haaveena on – tietenkin! – uusia Pori jazzeineen joskus tulevina vuosina.

Vihreyttä ja valoa.

Liikunnan suhteen heinäkuu ei ollut kovin menestyksekäs. Kuukauden loppua kohden juokseminen vain väheni vähenemistään ja heinä-elokuun taitteen viikolla juoksin vain yhden ainoan lenkin, jonka pituudessakaan ei ole kehumista. Lihaskuntotreenin suhteen sain hieman ryhdistäydyttyä, vaikka ainahan lihaksiakin voisi enemmän harjoittaa.

Kesän kukkijat.

Heinäkuun liikuntanumerot eivät ole kunniakkaita, mutta toisaalta on tärkeää huomioida myös kokonaiskuormitus. Huonosti nukutut yöt (helteen yksi varjopuoli) ja melko suuri väsymys aiheuttivat sen, että juokseminen ei vain tuntunut hyvältä eikä mielekkäältä. Niinpä kuukauden lukemat ovat lopulta tällaisia: juoksua 80,7 kilometriä, uintia 512 metriä, kahvakuulatreeniä 1 tunti 36 minuuttia, keppijumppaa 10 minuuttia ja patikointia 2 kilometriä. Kokonaistreeniaika 13 tuntia 32 minuuttia. Tähänastisen vuoden matalimmat lukemat, eli ei kehumista.

Karoliinan portaiden luontopolulla.

Juoksuhaaste on esillä edelleen. Heinäkuussa haaste eteni kolmen kohdan verran (19, 30 ja 31), eli nyt olen suorittanut 22 kohtaa. Vielä on töitä jäljellä tämänkin kanssa, mutta odotan, että elokuussa saan aikaiseksi enemmän kuin helteisessä heinäkuussa.

  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

  1. Tuo kuva koivusta järven rannalla - upea! Noissa maisemissa varmasti mieli lepää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tosiaan lepää. Vielä kun on valosta saanut nauttia niin paljon, on kombo ollut aika täydellinen.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja