Viikko 32/2018: juoksuhaasteen edistämistä

Rannalla.

Elokuu toi vihdoin mukanaan ryhtiä ja intoa juoksemiseen. Aikaa ja toisaalta voimiakin löytyi nyt enemmän kuin aikoihin, ja varsinkin ajan riittävyydestä nautin todella, koska tiedän, että kun työt taas kunnolla pyörähtävät käyntiin, saa tätä ylellisyyttä vain kaihoisasti muistella.

Otin tavoitteekseni edistää tällä viikolla Juoksuhaastetta, ja siinä onnistuinkin mukavasti. Päätin yrittää tällä viikolla toteuttaa kohdan 9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan, joten tavoitteenani oli pitää kokonaisrasitus kohtuullisena ja lenkit melko lyhyinä. Se ei ollutkaan kovin vaikeaa! Ja haastekohdankin toteuttaminen onnistui.

Juoksuhaaste eteni muutoinkin. Heti viikon alkajaisiksi maanantaina toteutin VK-lenkin päätteeksi haastekohdan 23. Juokse takaperin. Olipas muuten haastavampaa kuin etukäteen osasin aavistaa – mutta myös hauskaa! Varsinainen lenkki koostui kahdesta kilometrin mittaisesta vedosta, jotka toteutuivat nopeuksin 5:42 ja 5:24. Jälkimmäistä ei ollut tarkoitus aivan noin lujaa vetää, mutta kello näytti nopeudeksi mitä sattuu, ja luulin juoksevani paljon hitaammin. (Olen siis todella onneton juoksuvauhtien arvioija.)
VK 41:42, 5.55 km. Keskisyke 144, keskivauhti 7:30.

Harvinainen näky tänä kesänä: vesilätäköitä tiellä.

Tiistaina juoksin pidemmän, leppoisan peruskestävyyslenkin ja ilahduin, kun syke pysyi mukavasti PK1-alueella. Suuntasin Jyväskylässä hotelli Alban rantaan (juostuani rantaraittia hyvän matkaa) ja pysähdyin siellä hetkeksi laskemaan sykettä ja ihastelemaan kaunista järvimaisemaa. Samalla toteutui haastekohta 21. Juokse rannalle.
PK1 58:37, 7.2 km. Keskisyke 128, keskivauhti 8:08.

Keskiviikkona jatkoin PK-tasolla ja kävin lyhyellä lenkillä. Seurakseni sain koiran, joka on vähän liiankin innokas lenkkeilijä ja tarvitsisi vielä melko paljon opettamista hihnassa kulkemisessa. Mutta ainakin koirasta saa kaverin, jota ei tarvitse houkutella mukaan! Lenkin jälkeen kahvakuulailua kymmenen minuuttia.
PK 24:02, 3.17 km. Keskisyke 134, keskivauhti 7:34.

Torstaina pitäydyin edelleen lyhyessä ja kevyessä lenkkeilyssä. Elohopea kipusi taas korkealle ja se taisi nostaa sykettä jonkin verran mäkisen maaston ohella.
PK 25:00, 3.18 km. Keskisyke 139, keskivauhti 7:50.

Vilvoitteleva lenkkikaveri.

Perjantaina jatkoin tuttua ja turvallista PK-linjaa. Kevyt ja lyhyt lenkki taittui mukavasti kosteanlämpimässä kesäsäässä, ja lenkin päätti kahdenkymmenen minuutin kahvakuulatreeni.
PK1 32:41, 4.11 km. Keskisyke 126, keskivauhti 7:56.

Lauantaina oli vuorossa viikon kovin treeni, kun tein kaksikymmentäminuuttisen vauhtivedon. Matkaa kertyi 3.51 kilometriä keskivauhdilla 5:43. Aika raskaalta tuntui, ja tuntuu aivan käsittämättömältä, että olen juossut kymmenen kilometriä viime syksynä hieman nopeammalla keskivauhdilla. Verryttelyt mukaan luettuna matkaa kertyi yhteensä 7.14 kilometriä keskisykkeellä 152.
VK 20:01, 3.51 km. Keskisyke 173, keskivauhti 5:43.
Lisäksi kävelyä 3.21 kilometriä.

Sunnuntaina olikin sitten aika palauttelevan lenkin. Mukana oli jälleen koira, joka pysähtyi välillä haistelemaan ja ihmettelemään. Näin ollen keskivauhti painui matalaksi, mutta sehän sopi, kun tarkoituskaan ei ollut revitellä.
PK1 30:32, 3.3 km. Keskisyke 126, keskivauhti 9:13.
Lisäksi kävelyä 2.14 kilometriä.

Sunnuntain rauhaa.

Viikon aikana juoksua kertyi yhteensä 33.65 kilometriä. Kahvakuulatreeniä tein yhteensä puoli tuntia ja kävellen etenin 5.35 kilometriä. Hyvä, kesäinen viikko.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja