Askeltiheyden mittaamista




Askeltiheyttä tuli viime viikolla mietittyä paljon. Maanantaina minijuoksukoulussa tehtiin koordinaatioharjoitteita ja tarkkailtiin juoksuasentoa. Samalla puhuttiin askeltiheydestä, jonka ilmeisesti olisi hyvä olla noin 180 askelta minuutissa – lisätietoa esimerkiksi täällä.

Jossain vaiheessa totesin, että minulle tuo noin 180 askelta vaikuttaa tulevan aika luonnostaan. Niinpä en ole asiaan kiinnittänyt sen suuremmin huomiota. Nyt olen kuitenkin huomannut, että eipä tuo hyvä frekvenssi aivan niin vain synnykään. Esimerkiksi tiistaina 21.8. Polar ilmoitti kevyen lenkin kadenssiksi eli askeltiheydeksi 82 eli Polarin logiikalla kahdesti kerrottuna askeltiheyteni oli 164. Siis kaukana ihannelukemasta.

Sitten taas seuraavana päivänä Polarin ilmoittama kadenssi oli 89 – eli 178, paljon lähempänä optimaalista askeltiheyttä. Luonnollinen selitys eroille löytyy juoksuvauhdista: tiistain lenkin keskivauhti oli 8:19, keskiviikon 7:47. Puolestaan tiistaina 14.8. pääsin ihannelukemiin (kadenssi 90) keskinopeudella 6:49.

Töppöstä toisen eteen.

Torstain 30.8. lenkillä kiinnitin tavallista enemmän huomiota askeltiheyteen. Hyödynsin maanantaisen juoksukoulun ajatuksia ja tarkastelin erityisesti sitä, mihin kohtaan askellan. Pyrkimys oli saada askelta enemmän lantion alle, ei eteen.

Lopputulos: Verryttelyosuudella keskivauhdilla 7:07 keskikadenssi oli tasan 90 eli optimaalinen. Vauhtikestävyysosuudella taas kävi niin, että askeltiheys nousi yli suosituksen. Keskivauhdilla 5:51 kadenssi olikin jo 94. Kiinnostavaa!

Mitään viisasten kiveä en näillä pohdinnoilla vielä askeltiheyden optimointiin löytänyt. Nyt on kuitenkin Juoksuhaasteen kohta Juokse askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä suoritettu – ja nopeampi frekvenssi löytyi kyllä.

Kommentit

  1. Wau, sullahan on ihan optimaalinen askeltiheys! Saanko kysyä, miten pitkä olet? Pituushan vaikuttaa jonkin verran luontaiseen kadenssiin, eli lyhyemmällä on luonnostaan hiukan tiheämpi askel. Mulla on kyllä tekemistä siinä, että saisin askeltiheyden hitaammilla lenkeillä nostettua edes tuonne 160 askeleeseen minuutissa. Olen 175 cm, mutta pituus ei yksinään selitä matalaa askeltiheyttä, vaan pitäisi treenata napakampaa kontaktia ja juoksuasentoa, niissä on mulla puutteita.

    Hyvin etenee sun juoksuhaaste! Tsemppiä syksyyn!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pituus on 167 cm, ja se saattaa kyllä edesauttaa tuota askeltiheyttä. :) Ystäväni, jonka kanssa juoksen paljon, on suurin piirtein sinun mittaisesi ja on myös todennut, että optimaalisen askeltiheyden saavuttaminen on hänelle haastavaa.

      Kiitos samoin!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja