Elokuu 2018

Kesävaloa.

Elokuu 2018 jää taakse kaksijakoisin fiiliksin: toisaalta nautin upeista kesäsäistä ja toisaalta murehdin sateiden vähäisyyttä; toisaalta pääsin hyvin juoksutreeneihin kiinni, toisaalta flunssa sotki suunnitelmia. Loppujen lopuksi puntari kallistuu kuitenkin enemmän positiiviselle puolelle. Elokuussa sai vielä tankata valoa ja kyllä elokuun illoissa on jotain sykähdyttävää vuosi toisensa jälkeen.



Liikunnan suhteen elokuu oli edelliskuukautta parempi, mitä heinäkuun koosteessa toivoinkin. Sain treeniin hieman monipuolisuutta ja jonkinlaista tavoitteellisuuttakin aiemman höntsäilyn sijaan. Juokseminen alkoi tuntua mielekkäämmältä kuin heinäkuussa ja flunssasta huolimatta satasen kuukausitavoite täyttyi.

Jyväskylän kaupungin kesätyöläisiä.

Elokuussa juoksin yhteensä 106.35 kilometriä, kävelin 10.25 kilometriä ja pyöräilin 28.99 kilometriä. Voimaharjoittelua tai kahvakuulatreeniä kertyi yhteensä tunti ja kymmenen minuuttia. Hassua, kun itsestä tuntuu, että kahvakuulan kanssa tuli remmottua enemmänkin – onneksi päiväkirjamerkinnät tuovat todellisuuden silmien eteen kaikessa armottomuudessaan.

Hei hei, elokuu.

Juoksuhaaste eteni elokuussa niin, että suoritettuja haastekohtia on nyt 27. Sain siis elokuussa suoritettua viisi uutta kohtaa. Haastavuus sen kuin lisääntyy, sillä jäljellä alkaa olla numeroita, joita olen tähän saakka mieluummin vältellyt... Niin kuin vaikkapa numero 16.
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja