Viikko 37/2018: paljon liikuntaa – ja sen kyllä huomasi


Täytyy myöntää, että tällä viikolla alkoi jo jaloissa tuntua, että nyt on tullut juostua vähän enemmän. Kolmas raskaampi viikko peräkkäin vaati veronsa, mutta silti juokseminen tuntui ainakin pääosin mielekkäältä.

Maanantaina aloitin viikon leppoisasti tekemällä pikaisen piipahduksen kansallispuistoon – siitä lisää täällä. Juoksuhaaste eteni kohdan 4 (Tee polkujuoksulenkki) verran. Aamulenkin data tässä:
PK 30:01, 3,33 km. Keskisyke 130, keskivauhti 9:05.
Aamulenkin jälkeen puolen tunnin kehonpainotreeni.

Illalla oli sitten juoksukoulutapaaminen, joka puolestaan ei leppoisaa menoa tarjonnut. Mäkivedot nostivat sykettä ja hapottivat jalkoja ja viimeisellä vedolla tuntui, että aika hyvin tuli kaikki paukut käytettyä. Silti olen iloinen, että rymistelimme mäessä, sitä kun on jotenkin kovin hankala yksin tehdä. Vedot (6 x 1 minuutti) olivat sopivan lyhyitä ja palautukset riittäviä siten, että kokonaisrasitus pysyi kohtuullisena. Keskivauhti puolestaan putosi todella matalaksi, koska en muistanut aina pysäyttää kelloa siinä vaiheessa, kun seisoskeltiin.
Mäkivetotreeni 34:23, 3,15 km. Keskisyke 127, keskivauhti 10:54.


Tiistaina oli pitkiksen vuoro. Tällä kertaa se oli edellisviikkoa reippaampi mutta kuitenkin vauhdiltaan kohtuullinen. Sykkeestä ei ole tietoa, koska mittari lakkasi aika alkuvaiheessa sykettä näyttämästä. Vauhdin ja tuntemusten perusteella arvelen, että suuri osa lenkistä meni VK1-alueella.
VK 1:37:51, 14,08 km. Keskivauhti 6:56.

Keskiviikon lepäsin mutta torstai olikin sitten monen treenin päivä: Pyöräilin yhteensä 11,36 kilometriä enkä todellakaan kovin kevyesti. Työkaverin kanssa kävin reippaalla kävelylenkillä, ja kilometrejä kertyi mittariin yhteensä 5,54. Lisäksi kävin vielä tekemässä PK-lenkin, johon sisältyi pari kuudenkymmenen metrin pyrähdystä. Ei ehkä aivan viisain kombo kympin kisan aattona, mutta joskus ei osaa jarrutella.
PK 36:13, 4,26 km. Keskisyke 128, keskivauhti 8:29.


Kohtuullisen rankka viikko (plus pari edellistä raskaampaa viikkoa) kostautui sitten perjantaina. Valon Kympillä (kisasta enemmän täällä) tuli huonompi aika kuin kahtena edellisvuonna todennäköisesti siitä syystä, että olin liian väsynyt. Toisaalta en ennätysjahtiin lähtenytkään, koska tiesin realiteetit.
VK 56:17, 10 km. Keskisyke 174, keskivauhti 5:39.
Verryttely mukaan luettuna juostua tuli yhteensä 11,61 kilometriä. Lisäksi päivään sisältyi kävelyä 1,61 kilometriä ja pyöräilyä 5,72. Juoksuhaasteesta kuittasin Valon Kympin myötä kohdan 5 Osallistu juoksutapahtumaan.

Lauantaina kävin kevyellä, palauttavalla hölkkä-kävelylenkillä. Kyllä huomasi, että voimat olivat huvenneet, ja nelisen kilometriä oli hapekkaaseen aamuun aivan riittävä matka.
PK 36:28, 4,15 km. Keskisyke 130, keskivauhti 8:47.
Ohikulkumatkalla kannustin pikaisesti Finlandia Marathonin maraton- ja puolimaratontaivaltajia ja kuittasin siten puolihuolimattomasti Juoksuhaasteesta kohdan 27 Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin. Hattua nostin lauantain juoksijoille, sillä sää ei todellakaan houkutellut ulos, sen verran syksyisesti satoi ja tuuli.


Sunnuntai olikin sitten hyvä pyhittää levolle. Päivästä muodostui lopulta mukavan aktiivinen lepopäivä, sillä siihen sisältyi leppoisa kävelylenkki lapsen ja koiran kanssa, venyttelyä ja joogaa. Suloinen sunnuntai siis!

Alkava viikko on tarkoitus viettää kevyemmällä otteella kuin kolme edellistä. Tuntuu, että lepo tulee nyt todella tarpeeseen, mutta tokikaan en aio kokonaan sohvalle jämähtää. Pyrin vain vähäisempään kokonaiskuormitukseen kuin tällä viikolla, jonka aikana juoksin yhteensä 40,79 kilometriä, pyöräilin 17,08 kilometriä ja kävelin 7,15 kilometriä: kokonaiskilometrimäärä on 65,02. Lisäksi tein kehonpainotreeniä, joogasin ja venyttelin, ja kaiken kaikkiaan käytin liikuntaan aikaa 8 tuntia ja 42 minuuttia.

Sunnuntain retkikaveri.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja