Syyskuu 2018


Syyskuu – luonnon värien juhla-aika. Lenkkeilijälle syyskuu tarjoaa yleensä todella hyviä mahdollisuuksia liikkumiseen, ja niin tänäkin vuonna. Sopivassa määrin sateita ja kosteutta, mukavan leutoja päiviä ja luonto kauniissa syysasussaan, siinä hyviä aineksia tähän vuodenaikaan!

Eväsretkellä ja -hetkellä lammen rannalla – Juoksuhaasteen kohta 29.

Muutakin mukavaa kuin hyvää juoksusäätä syyskuuhun mahtui. Löysin varsin hyvin aikaa treenaamiselle ja sain vihdoin kiinni hieman tavoitteellisuudestakin. Yritin rytmittää viikkoja niin, että mukana oli sekä peruskestävyys- että vauhtikestävyyslenkkejä, palauttavaa treeniä ja lepoa sopivassa suhteessa. Parhaana viikkona treeniaikaa kertyi melkein yhdeksän tuntia ja juoksukilometrejä yli 40.

Yhteensä juoksin syyskuussa 127,4 kilometriä, kävelin 32,96 ja pyöräilin 49,69 kilometriä. Muita treenejä (kahvakuulailua, joogaa, pilatesta) kertyi yhteensä noin neljän ja puolen tunnin verran.


Hieman piti päätä hakata seinään syyskuussa(kin). Valon Kymppiä juostessa totesin karvaasti, että kymppiäkään ei huitaista tuosta vain kesken tiukimpien treeniviikkojen. Kolme raskasta viikkoa peräkkäin kostautuivat siten, että juoksu oli koko matkan ajan tahmeaa eikä hyvää fiilistä tullut missään välissä. Joitain asioita täytyy vain opetella kantapään kautta – koskaanhan ei ole kukaan sanonut, että juoksukisoihin mennään levänneenä.


Toinen syyskuun tapahtuma oli Ylen Mennään metsään -polkujuoksukiertueen piipahdus Salamajärven kansallispuistossa. Varsin vaativassa maastossa tehty 7,5 kilometrin polkujuoksulenkki oli hyvä kokemus. Oli mukavaa edetä luonnon keskellä muiden juoksijoiden joukossa. Lisää lenkistä täällä.

Mennään metsään -lenkillä.

Juoksuhaaste eteni jälleen muutaman kohdan verran. Nyt suoritettuna on 33 haastekohtaa, ja edelleen saavuttamattomien kohtien joukossa kummittelee pelottava herra Cooper. Saapa nähdä, milloin pääsen hänen kanssaan sopiviin väleihin. Vai pääsenkö lainkaan?

Tämänhetkinen haastetilanne tässä:
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Lokakuussa on edessä syysloma ja siihen yhdistettynä puolimaraton. Vähän jo jännittää, kun menen vieraassa maassa yksin varhain aamulla etsiskelemään kisapaikkaa, mutta toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Erityisesti toivon terveenä pysymistä, sillä koko syksy tuntuu menneen niin, että joku perheestä on sairastellut. Mutta jospa rohkenen toivoa, että sairastamiset on nyt sairastettu?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja