Viikko 5/2019: lunta, lunta


Pakkasta, aikatauluja, kiirettä ja kuitenkin hyvää mieltä – siinä tämän viikon aineksia. Tammikuu vaihtui helmikuuksi kunnon talvisäässä ja viikko alkoikin todellisella pakkaslenkillä, kun maanantaina taivalsin 25 asteen pakkasessa. Monikerrosvaatetus ja liike pitivät kuitenkin huolen siitä, että kylmä ei tullut. Juoksukello sen sijaan simahti kesken kaiken! Arviolta matkaa kertyi 6,2 kilometriä leppoisalla otteella ja hitaalla vauhdilla.

Pakkasessa.

Tiistaina pätkin lenkin kahteen osaan siten, että ensin tein koiran kanssa kevyen peruskestävyyslenkin ja sitten kävin reippaammalla lenkillä yksin. Yhteensä matkaa kertyi verryttelyineen 8,14 kilometriä.
PK1 25:40, 3,06 km. Keskisyke 127, keskivauhti 8:23.
VK1 20:45, 3 km. Keskisyke 148, keskivauhti 6:55 – verryttelyt mukaan luettuna kokonaismatka 5,08 km.

Lenkille lähtiessä yllätyin, kun Polar M430 -kello olikin kadottanut lähes kaikki lajiprofiilit. Innokas lenkkikaverini meinasi pillastua, kun ei mentykään heti ovesta ulos vaan jäin sisätiloihin synkronoimaan kelloa Flow-palvelun kanssa, jotta sain oikean lajin kellooni ja harjoituksen käyntiin.
Myöhemmin luin somesta, että monelle muullekin oli viimeisimmän päivityksen yhteydessä käynyt näin. Vasta someviestejä lukiessani tajusin, että myös sykerajat olivat muuttuneet – ilmankos lenkin sykealueet näyttivät oudoilta.


Keskiviikkona juoksin kaupunkikodista töihin ja taas iltapäivällä töistä kotiin. Illan lenkin tein hieman pidempää reittiä, kun aikaa oli. Aamun lenkki taas oli yllättävän raskas, sillä aurauskalusto ei ollut ehtinyt vielä kevyen liikenteen väylien kimppuun. Pitkän työpäivän jälkeen onneksi sain painella hyvin auratuilla teillä. Ero näkyi kyllä sykkeissä ja vauhdeissa.
PK 37:13, 4,41 km. Keskisyke 138, keskivauhti 8:26.
PK 48:59, 6,29 km. Keskisyke 135, keskivauhti 7:46.


Torstaina oli palautteleva lepopäivä. Pitkästä aikaa ennätin flow jooga -tunnille, ja kylläpä tuntui hyvältä!

Perjantaina jätin taas lenkkipolut rauhaan ja tein sen sijaan kotona kahvakuulatreenin. Puolituntinen oli tehokas ja nosti mukavasti hien pintaan. Kiva aloitus viikonlopulle!

Lauantaina ei lenkkeily ollut vaihtoehto, koska olin viisivuotiaan kanssa kotona kahdestaan. Niinpä tyydyin Treenaakotona.comin pakara-vatsatreeniin (32 minuuttia). Tykkäsin kovasti!


Helmikuun lenkkeilyt käynnistin viimein sunnuntaina, vaikka vielä hetki ennen lähtöä mietin, lähdenkö kuitenkaan. Lunta tuli vaakasuorassa ja ensimmäiset puolitoista kilometriä kuljin auraamattomalla tiellä. Onneksi paluumatkalla auraamatonta pätkää oli vain puolisen kilometriä, sen verran oli lumityömies jo ehtinyt kulkuani helpottaa.
PK2 42:00, 5,22 km. Keskisyke 136, keskivauhti 8:03.

Viikon aikana juoksin yhteensä 30,26 kilometriä. Muuta treeniä tein yhteensä parin tunnin verran, ja olen tyytyväinen siihen, ettei viikon kokonaisliikunta-aika, noin kuusi tuntia, kertynyt pelkästään juoksemisesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja