Viikko 8/2019: lomaa kohti


Tänä vuonna ajanlasku on mennyt jotenkin niin, että kunhan talvilomaan pääsee, alkaa kalenterin kanssa helpottaa. Melkoisen tiiviisti olen saanut alkuvuoden painaa töitä, ja putki huipentui tähän talvilomaa edeltävään viikkoon. Onneksi kuitenkin pidän työstäni valtavasti, ja se auttaa jaksamaan. Toisaalta se on myös riski, sillä välttämättä innostuneena ei huomaa ajatella, että joka tapauksessa on jätettävä aikaa myös levolle ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiselle.

Jollain tapaa olen kyllä tuon tarpeen itsestä huolehtimiseen tiedostanut, ja siksi yritän pitää kiinni liikkumisesta ja levosta myös silloin, kun kalenteri alkaa näyttää aika mahdottomalta. Kohtuullisesti siinä viikolla kahdeksan onnistuin, vaikka toki liikunnalle olisi voinut uhrata enemmänkin aikaa.


Maanantaina sain aloittaa viikon rauhallisella ja leppoisalla tunnin lenkillä. Luminen metsätie oli sopivasti tiivistynyt niin, että alusta tuntui hyvältä. Myöhemmin illalla tein kaksikymmentäminuuttisen venyttelyharjoituksen.
PK2 1:03:10 – 8,26 km. Keskisyke 138, keskivauhti 7:38.

Tiistaina ei ollut aikaa liikunnalle mutta keskiviikkona käytin illasta puolitoista tuntia peruskestävyyslenkkiin. Ison osan lenkistä tein PK1-alueella mutta loppumatkasta sykemittari alkoi näyttää taas kerran aika outoja lukemia. Hyvä, kohtuullisen kevyt lenkki kuitenkin.
PK 1:28:38 – 10,42 km. Keskisyke 128, keskivauhti 8:30.

Torstaiaamuna tein pitkästä aikaa vauhtikestävyysharjoituksen. Sisällytin lenkkiin neljä viidensadan metrin vetoa. Tarkoitus oli pyrkiä kiihtyviin vauhteihin, missä onnistuinkin hyvin. Vetojen vauhdit olivat 6:17, 6:09, 5:57 ja 5:45.
VK 53:57 – 7,09 km. Keskisyke 143, keskivauhti 7:36.


Perjantai ja lauantai jäivät lepopäiviksi. Lauantaina aloitimme talviloman ja matkasimme Lappiin. Päivän aikana ei oikein muuta ehtinytkään kuin istua autossa. Mutta olipahan vaivan arvoista: kyllä Lapissa on omaa taikaansa!

Sunnuntaina ehdimme hieman laskettelemaan – viisivuotias oli ensimmäistä kertaa elämässään rinteessä – ja murtomaaladullakin piipahdettiin. Perheen pienimmän kanssa ei kauan eikä nopeasti edetty, mutta mukavaa peruskuntotreeniä tuli vajaa puolituntinen. Hiihdon jälkeen kävin vielä lenkillä. Sykemittari oli vielä holtittomampi kuin keskiviikkona ja väitti, että leppoisa peruskestävyysvauhti vei sykkeet lähelle maksimia. Voihan huokaus! Olisikohan aika sanoa Polar M430:lle hyvästit?
PK 58:12 – 7,08 km. Keskivauhti 8:13.


Viikon numerot tiivistettynä tässä:

  • Liikunta-aika yhteensä 5:03:31
  • Juoksua 32,85 km
  • Hiihtoa noin 1 km
  • Liikkuvuutta 20 minuuttia

Kuten näkyy, lähes kaikki liikunta koostui juoksusta. Oheistreenin määrä on itkettävän vähäinen mutta tästähän voi taas vain parantaa.

Nyt aloitellaan uutta viikkoa tunturimaisemissa. Tarkoituksena on ulkoilla, liikkua ja erityisesti lomailla. Tavoitteena on palata kotiin loppuviikosta levänneenä ja sopivasti itseä rasittaneena.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja