Huhtikuu 2019


Huhtikuu tarjosi monenlaisia juoksuolosuhteita. Sai tarpoa lumessa, loskassa ja hiekoitushiekan seassa. Kauniit ja lämpimät kevätpäivät tarjosivat mahdollisuuden päästä lenkille kevyemmissä varusteissa kuin kuukausiin, mikä on aina jotenkin niin ilahduttavaa.


Maaliskuussa aloitin talvea tavoitteellisemman treenaamisen kohti alkukesän puolimaratonia. Tavoitteellisuus säilyi mukana myös huhtikuussa ja pystyin noudattamaan juoksuohjelmaa varsin hyvin. Juokseminen tosin painottui liikunnassa selkeästi ja taas kerran kävi niin, että voimaharjoittelu jäi sivuun. Minkähän takia lenkille lähtö on niin paljon helpompaa kuin vaikkapa kahvakuulaan tarttuminen?


Liikuntaan käytin huhtikuussa 19 tuntia ja 52 minuuttia. Määrä on vähemmän kuin maaliskuussa, vaikka juoksukilometrejä kertyi enemmän kuin yhdenkään kuukauden aikana koko alkuvuonna: 145,97 kilometriä.


Alkuvuonna ja erityisesti maaliskuussa tuskailin oikuttelevaa sykemittaria. Polar M430 alkoi näyttää eriskummallisia sykelukemia, ja viimein päädyin (vähän pitkin hampain) päivittämään mittarin uudempaan. Polarin leirissä pysyin edelleen, mutta huhtikuun alkupuolelta lähtien lenkkiseurana on ollut Polar Vantage M. Sen avulla olen saanut lenkeistä tolkullista syketietoa, ja sainkin harjoiteltua mukavasti eri sykealueilla.


Huhtikuu oli kaikin puolin hyvä, ja toukokuussa on tarkoitus treenata vähintäänkin yhtä tavoitteellisesti puolimaratonille. Helsinki Half Marathoniin on tänään aikaa 34 päivää. Sitä kohti siis!

Kommentit

  1. Wau, upeat kuukausikilometrit! Tsemppiä puolimaratontreeneihin!

    VastaaPoista
  2. Mulla myös Polar m430 on muutaman kerran näyttänyt kummallisuuksia. Ei joka lenkillä, mutta esim. lauantaina pitkiksellä kun kävelin jyrkkää ylämäkeä puuskuttaen niin syke vaan laski. Pysäytin mittauksen hetkeksi, sitten kun jatkoin niin syke alkoi kivuta uskottaviin lukemiin. Ja siis tätä on tapahtunut vain raskaissa ylämäissä, tai ainakin olen huomannut vain niissä. En toki tuijota mittaria koko aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tuijota minäkään mittaria koko aikaa, mutta välillä huomasin lenkin aikana, että lukemat olivat outoja, välillä vasta kotona lenkin jälkeen. Kerran kävelylenkillä syke oli noussut maksimialueelle ja usein taas pitkällä lenkillä kävi niin, että loppua kohden syke alkoi vain laskea, vaikka olisi pitänyt käydä toisin. Toivottavasti Vantage nyt toimii paremmin.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja