Kymmenen treenifaktaa


Taivaanrannan juoksija listasi kymmenen treenifaktaa itsestään, ja päätinpä seurata esimerkkiä. Tässäpä siis minun faktojani:

1. Treenitaustani

En ole oikeastaan koskaan ajatellut olevani mitenkään liikunnallinen ihminen. Mutta kun katson taaksepäin, huomaan liikkuneeni kuitenkin elämäni aikana varsin paljon. Nuorena ykköslajini oli ratsastus, mutta sehän ei kovin monen mielestä ole varsinaista liikuntaa: eihän ihminen rasitu istuessaan hevosen selässä. Lähes päivittäinen ratsastus ja päivittäiset tallityöt kuitenkin pitivät huolen siitä, että olin melko hyvässä kunnossa nuorena.
Aikuisiällä kävin ryhmäliikuntatunneilla, mutta 2010-luvun koittaessa huomasin unohtuneeni sohvalle. Epäliikunnallinen identiteetti tietysti kannusti siihen.

2. Treeni-inhokkini

Minulla ei ole varsinaista treeni-inhokkia, mutta kyllä kovavauhtiset juoksutreenit aina etukäteen hieman pelottavat. Jälkikäteen tunne on kuitenkin niin mahtava, että osaan jo nykyään sitä odottaessa suhtautua innolla myös epämukavuusalueen treeneihin.
Lihaskuntotreeni jää alituiseen tekemättä, mutta ei siinäkään ole kysymys varsinaisesta inhosta. Ennemminkin syynä on saamattomuus.

3. Ennätykseni

Puolimaratonennätykseni kirjautui viime syksynä Yhdysvalloissa lukemiin 1:56:56, mikä kylläkin selittyy reitin alamäkivoittoisuudella. Tasaisella enkkani on kymmenisen minuuttia heikompi. 
Kympin ennätys on pian kolmen vuoden iässä: 55:47 kirjattiin muistiin syyskuussa 2016.

4. Motivaatio nyt

Oikeastaan motivaatio ei ole avainasia liikkumisessani. Enemmän kysymys on rutiineista ja päätöksistä lähteä liikkeelle kerta toisensa jälkeen. Ruuhkavuodet aiheuttavat sen, että lähden lenkille yleensä silloin, kun pääsen, enkä odottele sitä hetkeä, kun motivaatio on korkealla ja huvittaa lähteä.
Haluni liikkua nousee varmaan eniten halusta pysyä kohtuullisessa kunnossa, mikä auttaa elämään hyvää elämää. Ehkä se motivaatio tulee sitä kautta.

5. Tavoitteeni

Tärkein tavoitteeni liittyy edelliseen: haluan pysyä kunnossa ja elää sitä myöten hyvää elämää. Lisäksi tavoittelen puolimaratonilla parempaa aikaa (ainakin tasaisella reitillä) ja jossain vaiheessa ajatuksena on juosta maraton – ajalla ei ole merkitystä.


6. Suhtautumiseni harjoitteluun

Suunnittelen juoksemistani jossain määrin etukäteen netistä löytyvien ohjelmien avulla. Yritän kirjata harjoitukset kalenteriin etukäteen muut menot huomioiden. Yleensä noudatan suunnitelmiani aika tunnollisesti, sillä tiedän, että harjoitusten lykkääminen tietää yleensä aikataulullisia haasteita.

7. Inspiroidun

Ensisijaisesti inspiroidun luonnosta! Juoksemisen aloitettuani olen oppinut nauttimaan kaikista vuodenajoista ja näkemään aivan uudella tavalla luonnon kauneuden myös keskellä pimeintä syksyä.
Lisäksi inspiroidun muiden juoksijoiden kokemuksista. Seuraan useita juoksuaiheisia blogeja sekä paria aiheeseen liittyvää Facebook-ryhmää.


8. Identiteetti

Kuten jo aiemmin mainitsin, minulla ei varsinaisesti ole koskaan ollut mitään liikunnallisen ihmisen identiteettiä. Nyt koen olevani (hidas) juoksija, jonka elämässä on yhtenä tärkeänä elementtinä liikkuminen. Haluan liikkua, koska siten voin paremmin.

9. Some

Some on minulle lähinnä kiinnostava liikuntaharrastuksen lisä. Seuraan somen kautta paljon muiden tekemisiä ja kirjaan blogiini lähinnä muistiin treenejäni. Mitenkään suunnitelmallinen somettaja en ole, paljon enemmän suunnittelen juoksutreenejä.

10. Haaveeni

Suurin haaveeni on pysyä terveenä ja saada liikkua. Olen läheltä nähnyt, miten nopeasti asiat voivat muuttua ja miten tärkeää ihmiselle on olla kunnossa.


Kommentit

  1. Kiva kun tartuit haasteeseen! Samansuuntaisia ajatuksia mm. motivaatiosta ja identiteetistä. Tsemppiä loppukesän treeneihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva oli tämä sinulta bongata. :) Kiitos samoin!

      Poista
  2. Minäkin tein tämän haasteen ja olen entinen heppatyttö! Ratsastuksen liikunnallisuuden väheksyjät voisivat itse mennä kokeilemaan, kuinka leppoisaa on ohjata n. 500-kiloista otusta, jolla voi olla hyvinkin vahva oma tahto... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa löytää muitakin entisiä heppatyttöjä! Kyllä ratsastus on aliarvostettu liikuntalaji. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja