Hitaasti juoksemisen vaikeus

Hitaalla lenkillä.
Kyllä juokseminen on helppoa, mutta miten vaikeaa onkaan juosta hitaasti. Siis hi-taas-ti. Vaikka kuinka yrittää hillitä menoa, vauhti meinaa kiihtyä väkisin, ellei muistuttele itseä vähän väliä malttamaan, hidastamaan ja ottamaan rauhallisesti.

Tänään oli hitaan lenkin aika. Lähdin liikkeelle ajatuksella, että seurailen sykettä ja pidän sen maltillisena, alle 140:n tietämissä, ja jos syke vaatii, juoksen vaikka suurin piirtein paikallani. Hitaasti.

Miksi? Koska peruskestävyys kehittyy kuulemma vain riittävällä aerobisella harjoittelulla. Jos syke on lähellä maksimia ja verenmaku suussa, ei enää ole kysymys aerobisesta harjoittelusta.
Peruskestävyysharjoittelu on matalatehoista, joten se sopii kaiken kuntoisille. Malta kuitenkin pitää treeni oman kuntosi mukaisena - tämä voi tarkoittaa yllättävän rauhallista harjoittelua esimerkiksi kestävyysharrastuksen alussa tai pitkän harjoitustauon vaatineen loukkaantumisen jälkeen.
(Ari Paunonen, Juoksija 1/2016: 28)
Malttia ja sitkeyttä se vaati, mutta lopputulos oli aika hyvä: keskivauhti 7:55, reippaimmin edetty kilometri aikaan 7:42 ja hitain aikaan 8:01. Pystyin pitämään vauhdin aika tasaisena, ja samoin kävi sykkeelle: keskisyke 137 ja maksimi 149. Matkaa kertyi yhteensä kuutisen kilometriä.

Kerta toisensa jälkeen jaksan yllättyä siitä, miten hitaasti juokseminen vaatii keskittymistä. En tiedä, olenko ainoa, joka kokee hidastelun hankalaksi, mutta minulle se todella sitä on. Jos ajattelen niitä näitä, vauhti kasvaa huomaamatta liian kovaksi. Riittävän hitaasti juoksemiseen sykemittari on tärkeä apuväline, sillä pelkkää nopeutta seuraamalla saattaa kuitenkin pinkoa niin vauhdilla, että sykkeet eivät pysy järkevissä rajoissa.

Hieman kyllä tuntuu masentavalta tuo hitaan vauhdin hitaus. Moneen muuhun verrattuna etenen hitaalla lenkilläni etanan vauhtia, mutta toisaalta pitäisi muistaa olla vertaamatta itseä muihin. 

Kommentit

  1. Mulle hitaasti juokseminen on se ominaisin ja luonnollisin ja miellyttävin tapa, mutta tiedän todella monta henkilöä joille se on se vaikea juttu. Meillä usein onkin miehen kanssa diili, että hän pääsee mun kanssa hitaille pitkiksille, joilla minä määrään tahdin ja hän puolestaan kiskoo mua reippailla lenkeillä perässään. Näin siis aina joskus jos oikein otetaan asiakseen tehdä "fiksuja lenkkejä". Viime aikoina lenkit on kyllä olleet enemmän fiilislenkkejä, jotka tarkoittaa siis ihan mitä tahansa vauhtia sattuu sillä hetkellä huvittamaan. :)

    Mun hitaat vauhdit on muuten samaa luokkaa sun kanssa, joten ei mitään syytä masistella ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teillähän onkin miehesi kanssa hyvä diili! :)
      Fiilislenkit ovat joskus todella tarpeen, ja viime aikoina olen miettinyt sitä, miten paljon kaikkea kannattaa suunnitella, mittailla ja seurailla. Joskus on vapauttavaa lenkkeillä ilman tarkkoja suunnitelmia sen verran ja niin kovaa kuin kivalta tuntuu.

      Kiitos kannustuksesta, yritän olla masistelematta. ;)

      Poista
  2. Sama kommentti kuin Hannalla tuossa ylempänä, eli minäkin osaan nimenomaan sen hitaasti juoksemisen. :) Jos on tarkoitus ainoastaan pitää syke matalissa lukemissa, niin silloin voisi joskus heittää vauhdin seuraamisen pois kokonaan ja piristää lenkkiä poikkeamalla välillä reitiltä. Vaikka ihan parin minuutin piipahdus rannassa/metsässä/jossain niin, että siinä hidastaa vaikka ihan kävelyyn. Ja sitten liikkelle uudestaan. Mieli saa ajateltavaa ja syke laskee ja lenkkiin tulee retkeily- tai turistifiilistä. Teen itse noita turistikävelypätkiä silloin, jos mulla on intomielellä oleva koira/koiria mukana ja haluan kuitenkin mennä palauttavalla vauhdilla. Koirat ilahtuu "nuuskintapätkistä" ja minä saan pidettyä rasituksen riittävän alhaalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos vinkeistä! Turistilenkkeily tekisi varmaan tosi hyvää, sillä taidan keskittyä usein aivan liikaa vauhteihin, sykkeisiin ja kaiken maailman mittaamisiin. Sitten tulee jossain vaiheessa sellainen tunne, että juokseminen on vain hampaat irvessä menoa rentouden sijaan.

      Poista

Lähetä kommentti