Valmistautumista puolimaratonille, osa 1

Helmikuun valoa.
HCR odottaa noin kolmen kuukauden päästä: hurjaa! Siinä vaiheessa onkin maisema (ja toivottavasti myös ulkolämpötila) aivan toinen kuin menneellä viikolla: juostua tuli lumisessa maisemassa ja aika kovissakin pakkasissa.

Seuraan juoksutapahtumaan valmistautuessani Polarin juoksuohjelmaa, jossa on nyt peruskuntovaiheen jälkeen menossa valmistautuminen. Ajattelin, että yritän tästä kahdentoista viikon valmistautumisvaiheesta kirjoittaa jonkinlaista koontia viikoittain.


Viikon harjoittelut koostuivat näin:
  • Maanantaina reipasta kävelyä 2 kilometriä.
  • Tiistaina keskipitkä juoksu matalalla sykkeellä, noin tunti: 7.2 km.
  • Keskiviikkona tempojuoksu 45 minuuttia: alkuverkka sykealueilla 1-2, sitten 10 minuuttia sykealueella 3 ja 10 minuuttia sykealueella 4, lopussa viisi minuuttia loppuverkkaa: 5.8 km.
  • Torstaina lepo.
  • Perjantaina keskipitkä juoksu 50 minuuttia, josta 20 minuuttia sykealueella 4: 6.7 km.
  • Lauantaina ohjelmassa oli intervalli, mutta se jäi kokouspäivän takia väliin. Sen sijaan reipasta kävelyä (hyötyliikuntaa) reilut kolme kilometriä.
  • Sunnuntaina olikin sitten ulkoilupäivä: kävelyä lasten kanssa yhteensä neljä kilometriä. Lisäksi ikioma lenkki 40 minuuttia ja 5 kilometriä. Sunnuntaille osui viikon ainoa sisätreeni: corea 15 minuuttia
Tiistai-illan komea kuutamo.
Yhteensä viikon aikana tuli juostua hieman alle 25 kilometriä ja kävelyä kertyi melkein kymmenen kilometrin verran. Oheistreeniä tuli harjoitettua valitettavan vähän, sen suhteen on taas ryhdistäytymisen paikka. Ongelmana on se, että olen tehnyt lenkkejä sellaisissa rakosissa, että heti lenkin jälkeen ei ole ollut oikein mahdollisuuksia päästä sisätiloihin treenaamaan. Ihan niin rohkea en ole, että esimerkiksi työpaikan käytävällä alkaisin tehdä liikkuvuusharjoitteita!


Polarin ohjelma ohjaa seuraamaan sykealueita, ja vaikka tasotestejä ei minulle olekaan tehty, pyrin huolehtimaan siitä, että suuri osa harjoittelusta tulee tehtyä matalalla sykkeellä. Tässä viikon yhteenveto:


Kuten kuvasta näkyy, on yli 80 prosenttia harjoittelusta tehty sykealueilla 1-2 ja ohjelman asettamat tavoitteet toteutuivat pääosin.

Viikko oli liikunnan suhteen hyvä, vaikka arkeen sattui monenlaista puuhaa ja aikataulua. Tällä hetkellä HCR tuntuu kovin kaukaiselta ajatukselta, mutta sitä kohti mennään joka tapauksessa!

Kommentit