Valmistautumista puolimaratonille, osa 3


Kolmas valmistautumisviikko kohti puolimaratonia on sujunut hyvin. Juoksukilometrejä kertyi kaiken kaikkiaan hieman päälle 30, mikä oli paras määrä helmikuussa. Kaiken kaikkiaan liikuttua tuli kuuden tunnin verran, mikä sekin on kuukauden komein määrä.


Polarin ohjelman seuraaminen jäi tällä kertaa vain suuntaa antavaksi. Juoksulenkit tuli tehtyä vähän toisin kuin ohjelma määräsi, mutta oheistreeniä tein kuta kuinkin Polarin neuvojen mukaan.

Viikon treenit näyttävät tältä:
  • Maanantaina tunnin peruslenkki, 7.4 km. Keskisyke 123.
  • Tiistaina pitkä lenkki, kovatehoinen harjoitus 1 tunti ja 52 minuuttia, 15.1 km. Keskisyke 152.
  • Keskiviikkona palautteleva kevyt lenkki 26 minuuttia, 3 km. Keskisyke 125. Lisäksi voimaharjoittelua 15 minuuttia ja liikkuvuusharjoittelua 10 minuuttia.
  • Torstaina reipasta kävelyä 5 km.
  • Perjantaina lepo.
  • Lauantaina core 15 minuuttia ja liikkuvuusharjoitus 16 minuuttia.
  • Sunnuntaina peruslenkki 46 minuuttia, 5.9 km.  Keskisyke 128. Lisäksi liikkuvuusharjoitus 8 minuuttia.


Sää vaihteli viikon mittaan suojasäästä pakkaskeliin. Viikonloppu kruunasi viikon upealla auringonpaisteellaan, ja hienon viikon kohokohdaksi muodostui sunnuntain rentouttava ja keveältä tuntunut lenkki pakkasessa ja kauniissa auringonpaisteessa. Lenkin jälkeen ennätin katsomaan Lahden MM-hiihtoja, jotka eivät aivan käsikirjoituksen mukaan miehiltä sujuneet. Onneksi sentään pronssia tuli lopulta Suomeen.

Nyt vietämme talvilomaa. Sääennuste ei ole aivan yhtä hienoja talvikelejä luvannut kuin viikonvaihteessa oli, mutta ulkoilua on silti tarkoitus eri tavoin harrastaa.

Kommentit