Pitkä lenkki uusilla sykerajoilla


Pitkien lenkkien taapertaminen on tuntunut aika hankalalta, kun olen yrittänyt tehdä lenkit siten, että pysyisin sykealueilla 1-2, jotka Polar on määritellyt. Tasotestiin osallistuminen antoi kuitenkin luvan nostaa sykettä enemmän: ohjeissa suositellaan jopa, että treeniä pitäisi tehdä enemmän sykealueella 3, jotta kehitystä tapahtuu.

Tuo ohje mukanani lähdin eilen viikon pitkälle lenkille, jota sää suosi: auringonpaistetta ja muutama aste lämmintä. Äänikirjaa kuunnellen ja kevään merkkejä ihaillen puolitoista tuntia kului leppoisasti.


Valtavan suuri merkitys leppoisaan menoon oli sillä, että nyt ei tarvinnut koko ajan miettiä, ylittääkö syke 133:n rajan vai ei. Aiemmin olen joutunut etenemään tuskastuttavan hitaasti, mutta nyt tuntui, että saa mennä - ja se tuntui hyvältä! Ei tarvinnut ottaa kävelyaskelia vaan sai mennä rauhalliseen tahtiin, kunhan muisti katsoa, ettei vauhti nouse liian kovaksi.


Puolitoista tuntia, 11.6 kilometriä. Keskisyke oli 144 eikä noussut kuin ylämäissä aerobisen kynnyksen ylitse. Kaiken kaikkiaan PK2-harjoitus onnistui siis hyvin!

Kommentit