Tasotestissä



Olen harjoitellut sykkeitä seuraillen, mikä on viime aikoina alkanut tuntua vähän hölmöltä, koska tarkoista sykerajoista ei ole ollut tietoa. Niinpä päätin viimein rohjeta tarttua härkää sarvista ja varasin Sports Lab Jyväskylästä ajan tasotestiin sykerajojen määrittämistä varten. Onneksi rohkenin, sillä kokemus oli avartava ja mielenkiintoinen!


Mitä tasotestistä selvisi? Kuntoilijoille tarkoituksessa luokituksessa maksimaalinen hapenottokykyni sijoittuu kuntoluokkaan 5/7, eli olen ikäisiini verrattuna hyvässä kestävyyskunnossa. Tieto on toki ilahduttava, kun kestävyyskuntoa on yritetty ihan tavoitteellisesti kehittää.


Maksimisykkeeksi saatiin 197. Se on muutaman pykälän korkeampi kuin olin kuvitellut. Aerobinen kynnykseni on 150 ja anaerobinen kynnys 170. Sykealueet näkyvät tässä:
  • PK1: 120-140
  • PK2: 135-152
  • VK1: 150-162
  • VK2: 158-172
  • Tasatehoinen 168-178
  • Intervalliharjoittelu 170-192


Etukäteen arvelin, että vauhtikestävyydestä tulee moitteita, mutta toisin kävi: palautteen perusteella kestävyyden osa-alueet ovat melko mukavasti tasapainossa keskenään.


Kiinnostavin tieto testin perusteella on se, että voin harjoitella korkeammilla sykkeillä kuin olen luullut. Sain ohjeen, että valtaosa treeneistä kannattaa tehdä PK-alueella: palauttavat treenit matalatehoisina ja kehittävät treenit aerobisen kynnyksen tuntumassa. VK-alueen treeniä voi tehdä viikoittain.


Tähän saakka olen tehnyt valtaosan harjoittelustani Polarin määrittämillä sykealueilla 1-2, eli käytännössä syke on ollut enintään 133. Nyt siis näyttää siltä, että voin harjoitella reilut kymmenen pykälää korkeammilla sykkeillä ja pysyn silti vielä PK-alueella. Testin perusteella voinee päätellä jopa, että olen harjoitellut turhan matalatehoisesti lähinnä palauttavalla alueella, ja kehittävä treeni on jäänyt vähäiseksi.


Käytännössä testi tapahtui siten, että juoksin radalla kolme 600 metrin vetoa, kaksi 800 metrin vetoa ja yhden kilometrin vedon. Joka vedolla vauhtia kiristettiin siten, että viimeisellä vedolla maksimivauhdikseni tuli 4:44. En olisi uskonut kykeneväni alle viiden minuutin kilometrivauhtiin, joten maksimi oli iloinen yllätys! Joka vedon jälkeen otettiin sormenpäästä verinäyte laktaattien määrittelyä varten.


Testijuoksu oli yllättävän mukava kokemus. Vauhdit olivat sellaisia, että verenmaku suussa ei tarvinnut viilettää muuten kuin lopussa. Oli myös hauskaa seurata, miten sykkeet muuttuivat vauhdin kasvaessa.


Ennen kaikkea testijuoksu oli tarpeellinen ja opettava kokemus. Nyt tiedän vihdoin sykealueeni, mikä auttaa treenin suunnittelussa ja tarkentamisessa. Olen ilmeisesti esimerkki liikkujasta, johon sykelaskentakaavat eivät päde. Niinpä sykerajojen määritteleminen testillä on tärkeää, jos haluaa tietää, mitä tekee. Totta kai juosta voi myös ilman tietoa rajoista, mutta jos harjoittelu perustuu sykealueisiin eikä niitä testaa, voi mennä minun laillani harhapoluille.

Kommentit

  1. Hienoa että menit testattavaksi! Selvästikin aikaisempikin treenisi on purrut, mutta näillä uusilla tiedoilla saat varmasti treenisi vielä ihan uudelle tasolle. Hampaita kiristelemättä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nimenomaan hampaita kiristelemättä! Niin monesti on tuskastuttanut, kun syke ei ole pysynyt riittävän matalalla. Nyt saankin mennä kovempaa! :)

      Poista
  2. Tosi mielenkiintoista! Olen itsekin tätä joskus miettinyt, mutta en ole sen enempää ottanut selvää, kun olen tulkinnut, että juosten testit tehdään aina matolla. Mä en osaa juosta rennosti matolla, joten tuollainen radalla tehtävä testi sopis.

    Hyvä, että testistä oli myös hyötyä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle voisi matolla juokseminen olla hankalaa, koska en juuri koskaan sitä tee. En kyllä usein juokse radallakaan, mutta se olikin yllättävän helppoa.

      Poista
  3. Hienoa, että kävit!! Mulle on ollut tosi paljon hyötyä testista, juuri sen vuoksi, että siitä saa omat treenisykkeet selville. Varmasti antaa paljon juoksuintoa! Tsemppiä "uusiin" treeneihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä tosi iloinen, että tuli käytyä. Into on nyt kova! :)

      Poista
  4. Mielenkiintoinen juttu. Jännä nähdä, miten kuntoon, vauhteihin ja fiilikseen vaikuttaa se, jos nostat kautta linjan hieman PK-lenkkien sykkeitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu, kun treeni hieman muuttuu.

      Poista

Lähetä kommentti