Heinäkuun liikkumisista


Hei hei, heinäkuu. Haikea olo, sillä auttamatta tuntuu, että kesä alkaa olla ehtoopuolella. Ehkä elokuuta tervehtisi innokkaammin, jos heinäkuu olisi tarjonnut enemmän "kunnon kesää", mutta aika vähiin jäi kesäinen fiilis, kun enemmän oli tarjolla koleutta ja vesisadetta. Mutta näillä mennään, säiden haltijoille kun ei mitään mahda.

Onneksi auringonpaistetta kuukauteen lopulta mahtui aivan hyvin. Ja juoksusäitähän riitti, kun helteen takia ei tarvinnut lenkkejä väliin jättää.


Kesäkuun tapaan heinäkuussakin treenaaminen tuotti ajoittain aikatauluongelmia. Silti sain kuitenkin liikuttua lopulta mukavan paljon: Polarin mukaan mittariin kertyi harjoitusaikaa yhteensä 21,5 tuntia. Ei hassumpaa! Ja koska lenkille lähtö ei onnistunut aina, kun halusin, päädyin tekemään muita treenejä, joten lajivalikoima oli sekin varsin hyvä. Tässä Polarin kooste kuukauden lajivalikoimasta:

Tuo kohta Muu sisältää uintia, voimaharjoittelua ja dynaamista liikkuvuusharjoittelua. Olen tyytyväinen, että sain vihdoin panostettua enemmän oheisharjoitteluun, se kun tuppaa alati unohtumaan juoksemisen tieltä.


Heinäkuun kohokohtia lenkkeilyn saralla oli kesän ainoa juoksutapahtuma eli Pekan Pyrähdys, jossa aikani ei ollut kummoinen. Jälkeenpäin kuitenkin selvisi, että olin naisten sarjan ykkönen. Tiedon saatuani huomasin, että sijoituksella ei minulle ole merkitystä, vaan tärkeämpää on itse juokseminen ja se, miltä oma meno tuntuu.

Toinen kohokohta oli erään viikon pitkä lenkki, kun taivalsin nautiskellen PK-sykkeellä 10.35 kilometriä kaikessa rauhassa. Silloin tuntui, että askel oli kevyt ja olo kesäinen!


Muuta liikkumista on innostanut paljolti se, että olen etsinyt ja löytänyt uudenlaisia tapoja tehdä esimerkiksi voima- ja core-treenejä. Jumppapallo on ollut avuksi jälkimmäisessä ja kahvakuula ensin mainitussa.


Elokuussa yritän päästä lenkkipoluille useammin, ja uskonkin sen onnistuvan, kun arki palaa taas kesäkeskeytyksen jäljiltä uomiinsa. Mutta nyt nautiskelen lomaviikosta ja elokuun alusta ennen kuin työt ensi viikolla käynnistyvät.

Kuukauden treenit koottuna:

  • Juoksua 87.93 km.
  • Kävelyä 20.75 km.
  • Uintia 35 minuuttia.
  • Liikkuvuusharjoittelua 1 h 55 min.
  • Voimaharjoittelua 1 h 05 min.
  • Corea 1 h 35 min.
Ja tässä vielä vuoden aiemmat liikuntakoosteet:

Kommentit