Juoksukirjoja

Kun syksyn mittaan olen ollut parinkin flunssan kourissa, on ollut aikaa perehtyä juoksukirjoihin. Tässä lyhyesti lukemistani kirjoista:

Kirsi Valasti ja Timo Vuorimaa:
Lentoa juoksuun -
Harjoittele oikein, kehity ja nauti!
(Otava 2012)
186 sivua

Kirsi Valastin ja Timo Vuorimaan Lentoa juoksuun - Harjoittele oikein, kehity ja nauti! (Otava 2012) on kahden juoksuammattilaisen kirjoittama monipuolinen tietokirja. Kansantajuisesti kirjassa selitetään harjoittelun perusteita, itsestä huolehtimisen tärkeyttä ja varusteiden merkitystä.
"Jos et tunne menneisyyttä, on vaikea rakentaa tulevaisuutta", sanovat pitkän linjan asiantuntijat monilta elämänaloilta. Sama pätee urheilussa. Urheilun historian tuntemus, eri aikakausilla kehitettyjen valmennusmenetelmien tunteminen ja tietämys menestyneiden ja miksei menestymättömienkin urheilijoiden tekemisistä ovat kaikki erinomaista pohjaa hyvän harjoittelun rakentamisessa.
Kiinnostava lisä kirjassa on se, että esille nostetaan juoksijaesimerkkejä sekä historiasta että nykypäivästä. Historiaa edustavat muiden muassa Paavo Nurmi ja Ville Ritola, nykypäivän hahmoja taas ovat esimerkiksi Juha Itkonen ja Laura Voutilainen. Kurkistukset erilaisten juoksijoiden ajatuksiin ja harjoitusviikkoihin ovat mielenkiintoisia.

Lentoa juoksuun tarjoaa erilaisia juoksuohjelmia maililta maratonille. Onpa mukana myös ohjelma juoksijalle, joka valmistautuu Cooperin testiin.

Kirsi Valasti:
Naisen juoksukirja
(Otava 2009)
207 sivua

Kirsi Valasti on kirjoittanut myös Naisen juoksukirjan (Otava 2009), joka on nimensä mukaisesti suunnattu naisille. Kyseessä on hyvä perusteos, joka tarjoaa varsinkin aloittelevalle juoksijalle paljon. Kannustavaan sävyyn Valasti opastaa, kuinka juoksemisen alkuun pääsee ja miten harjoitteluohjelmaa on hyvä rakentaa. Mukana on myös ajatuksia esimerkiksi liikunnasta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen.
Äiti on merkittävä roolimalli lapsilleen, erityisesti tytöille. Se, miten äiti liikkuu ja miten hän suhtautuu urheiluun ja omaan kehoonsa, välittyy suoraan lapsille. Omalla toiminnallaan äiti osoittaa lapsilleen myös sen, mikä on tärkeää elämässä.
Naisen juoksukirjasta löytyy kuvitettuja ohjeita sekä lihaskunnon treenaamiseen että pilatekseen. Mukana on myös ravintovinkkejä ja ohjeita mielen hallintaan.

Kirjassa on neljä juoksuohjelmaa aloittelijan ohjelmasta noin kolmen tunnin maratonaikaan tähtäävälle. On kiintoisaa, että ohjelmien yhteydessä on esitelty tosielämän esimerkkejä - sitä tosin ei kerrota, miten naiset tavoitteensa saavuttivat. Juoksuohjelmat perustuvat aikaan.

Ari Paunonen ja Seppo Anttila:
Matkalla maratonille - Kaikki juoksusta
(Docendo 2007)
167 sivua

Ari Paunosen ja Seppo Anttilan Matkalla maratonille - Kaikki juoksusta (Docendo 2007) on kolmikon yksityiskohtaisin ja samalla myös tieteellisin juoksuteos. Alaotsikko Kaikki juoksusta lupaa paljon, mutta paljon kirja myös antaa. Tarjolla on tietoa niin harjoittelun perusteista kuin liikkujan terveydestä, voimaharjoittelusta ja venyttelystä, ravinnosta ja varusteista.
Harjoittelun tavoitteena on antaa elimistölle uusia ja entistä kovempia ärsykkeitä. Rasitus aiheuttaa elimistössä suorituskyvyn hetkellisen heikkenemise, mutta elimistö toipuu siitä levon, riittävän ravinnon ja ajan avulla ja kehittyy entistä kestävämmäksi, nopeammaksi ja vahvemmaksi. Tätä prosessia kutsutaan harjoitusadaptaatioksi, jossa elimistö sopeutuu fyysiseen rasitukseen.
Kirjassa tarjotaan erittäin yksityiskohtaista tietoa. Esimerkiksi ravintoon keskittyvässä luvussa puhutaan tuttujen hiilihydraattien ja rasvojen ohella muun muassa antioksidanteista ja fytokemikaaleista. Tavallista tarkempaa tietoa kaipaavalle teos onkin oiva kokonaisuus, mutta juoksua aloittelevalle tieto voi olla turhankin yksityiskohtaista.

Matkalla maratonille tarjoaa lukijalle puolenkymmentä juoksuohjelmaa. Juosten kuntoon -ohjelman tavoitteena on harjoittelun aloittaminen ja yleiskunnon kohottaminen, mutta aivan aloittelijalle ohjelman kilometrimäärät (30-40 km, kevyellä viikolla 20-25) voivat olla melkoisen vaativia. Myös muiden ohjelmien kilometrimäärät ovat varsin suuria.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

Polar M400, kokemuksia

XXL, ärtymyksen nostattaja