Juoksuhaasteessa kymppi täynnä




Taivaanrannan juoksija -blogin Juoksuhaaste on edennyt minun osaltani siihen vaiheeseen, että haasteen kymmenen kohtaa on toteutettu. Neljäsosa on siis haasteesta suoritettu, mikä sopii mainiosti, kun vuodestakin alkaa kohta olla ensimmäinen neljäsosa paketissa.

Kohdat 1 ja 2 on tullut toteutettua jo useampaankin kertaan. Lumessa ja pakkassäällä juoksua on saanut harrastaa yllin kyllin. Viimeksi keskiviikkona lumi yllätti lenkkeilijän, kun pöpperöisellä tiellä meno oli hieman odotettua raskaampaa. Mutta kyllä luminen luonto hivelee silmää!

Kohtaa 3 (Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa) jouduin miettimään vähän enemmän. Aika ajoin tuntuu todella vaikealta juosta niin hitaasti, että syke ei nouse kävelysykkeitä korkeammalle. Mutta niin vain onnistui — hidastelulenkistä lisää täällä.

Kohdat 10 ja 15 onnistuivat jo tammikuussa ilman suurempia tuskailuja. Kaverin kanssa juokseminen on aina ilahduttavaa vaihtelua muutoin melko yksinäiseen puurtamiseen, ja peruskestävyysjyystöä on tullut harjoitettua niin paljon, että puuskuttamatta on mennyt useampikin tunnin lenkki.

Vuorokaudenaikoihin liittyvät haastekohdat 32 ja 33 onnistuivat ennakoitua helpommin. Yöjuoksu ei alkuun tuntunut kovin houkuttelevalta, koska illalla uni kutsuu melko varhain. Sitten kävikin niin, että yöjuoksu oli mainio keino tappaa aikaa, kun joka tapauksessa piti valvoa. Öisestä lenkistä enemmän täällä. Auringonnousulenkki ei talviaikaan ollut kovin paha rasti, mutta saapa nähdä, josko onnistuisin toistamaan haastekohdan kesäaikaan.

Kohdat 37 (Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!) ja 38 (Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan) onnistuivat nekin ilman suurempia miettimisiä. Jonkinlaisia juoksutavoitteita tulee itselle asetettua tämän tästä, mutta ensimmäinen isompi, kuukausikohtainen tavoite, täyttyi tammikuun lopussa. Juoksupäiväkirjaa tulee pidettyä sekä perinteisesti paperilla että täällä verkossa.

Kymmenes haastekohta oli numero 24 (Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla) ja sen sain vihdoin toteutettua keskiviikkona. Sana kunnolla jättää mukavasti tulkinnanvaraa: minulle se tarkoitti tällä kertaa kymmenen minuutin monipuolista venyttelyä. Se on enemmän kuin yleensä, vaikka tietysti pitäisi pyrkiä siihen, että kymmenminuuttinen venyttely olisi mieluummin sääntö kuin poikkeus.

Talven vehreyttä.
Tässä haaste kokonaisuudessaan. Yliviivatut on suoritettu.
  1. Juokse pakkassäällä.
  2. Juokse lumessa.
  3. Juokse niin hitaasti, että rasitus ei ole kävelyä kovempaa.
  4. Tee polkujuoksulenkki.
  5. Osallistu juoksutapahtumaan.
  6. Juokse vähintään puolimaratonin matka, eli 21,0975 kilometriä.
  7. Juokse mäkivetoja. Erilaisia mäkitreenejä löytyy esim. täältä.
  8. Juokse portaita.
  9. Juokse joka päivä yhden kalenteriviikon ajan.
  10. Lenkkeile kaverin kanssa tai osallistu yhteislenkille.
  11. Juokse paikkaan, jossa et ole ennen käynyt.
  12. Juokse työmatka tai osa siitä. Jos et ole töissä, juokse vaikka kauppamatka.
  13. Juokse vauhtileikittelylenkki.
  14. Juokse rankkasateessa. 
  15. Juokse vähintään tunnin ajan sellaista vauhtia, että pystyt puhumaan puuskuttamatta.
  16. Juokse Cooperin testi. 
  17. Ota itsestäsi kuva kun juokset.
  18. Tervehdi vastaantulevaa toista juoksijaa.
  19. Poikkea entuudestaan tuntemattomalle polulle ja juokse katsomaan mihin se johtaa. 
  20. Laske askeltiheytesi ja kokeile juosta nopeammalla frekvenssillä. Lisätietoja esim. täällä.
  21. Juokse rannalle.
  22. Juokse paljain jaloin.
  23. Juokse takaperin (ja ole varovainen!)
  24. Venyttele juoksulenkin jälkeen kunnolla. Ohjeita löytyy esim. täältä.
  25. Lue ja kommentoi juoksublogia.
  26. Juokse juoksumatolla tai sisähallissa.
  27. Mene juoksutapahtumaan kannustamaan tai vapaaehtoishommiin.
  28. Yhdistä juoksuharjoitus johonkin toiseen liikuntaan. Mene esimerkiksi lenkiltä suoraan uimaan tai tee pyörälenkin päälle kevyt juoksuharjoitus.
  29. Tee eväsretki juosten. Pysähdy lenkillä syömään eväitä ja katselemaan maisemia.
  30. Juokse radalla.
  31. Juokse 400 metriä kovaa ja ota aikaa.
  32. Juokse yöllä.
  33. Lähde lenkille aamulla auringon noustessa. 
  34. Juokse lenkki ilman, että mukanasi on yhtään elektroniikkaa. Ei puhelinta, ei juoksukelloa, ei musiikkisoitinta.
  35. Tee juoksutekniikkaharjoitus. Yksinkertaisia harjoituksia löytyy vaikka täältä.
  36. Tee nähtävyyskierros juosten. Tämän voi toteuttaa yhtä hyvin matkoilla kuin omalla kotipaikkakunnallakin. 
  37. Aseta itsellesi juoksutavoite ja juokse tavoitteeseen!
  38. Pidä juoksupäiväkirjaa vähintään viikon ajan. 
  39. Tee luontohavaintoja lenkillä. Kuuntele linnun laulua, katsele kasveja, havainnoi vuoden kiertoa luonnossa.
  40. Juokse sama lenkkireitti kaikkina vuodenaikoina.

Kommentit

  1. Hyvin menee! Osittain on suoritettu samoja kohtia, mutta sulla on jo muutama sellainen tehty, jotka itse arvelen hankalaksi. Tämä on hauska haaste! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska haaste tosiaan! Kivaa miettiä, miten saa haastekohtia toteutettua, ja mukavaa on seurata muiden haasteurakkaa samalla.

      Poista

Lähetä kommentti