Helmikuu 2019


Ihana talvikuukausi oli helmikuu! Tosin hieman yllättäen kuukausi oli myös jossain määrin keväinen: varsinkin viikolla 9 alkoi ilmassa haistaa jo kevään tuntua. Aivan varauksettoman ilahtuneena en ota kevättunnelmaa vastaan vielä helmikuussa, mutta auringonvalo ja pidentyvät päivät maistuvat kyllä makeasti. Myös tieto siitä, että kohti valoa ja lämpöä mennään koko ajan, tuo kummasti energiaa elämään.


Yritin saada helmikuussa harjoitteluuni hieman aiempaa enemmän monipuolisuutta, ja jossain määrin siinä onnistuinkin. Voimaharjoittelua tein sekä kahvakuulalla että käsipainoilla ja ehdin kerran mukaan ohjatulle flow jooga -tunnille. Muuten joogaa tuli harjoitettua kotona Treenakotona.comin ohjeiden mukaan.


Kuukauden puolivälin jälkeen tosin työkiireet veivät mukanaan niin, että liikunta koostui viikolla 8 ainoastaan juoksusta ja ihan pikkuisen hiihdosta ja pienestä venyttelystä. Varsinkin voimaharjoittelu jäi sivuun, mutta tämän suhteen on tarkoitus yrittää ryhdistäytyä.


Joogan parissa vietin helmikuussa yhteensä kaksi tuntia ja core-treeniä tein puolituntisen verran. Voimaharjoitteluun käytin kaksi tuntia ja venyttelyyn 20 minuuttia. Toki jälkimmäistä tulee tehtyä enemmän kuin mitä tilastot näyttävät, mutta systemaattisempaa kehonhuolto saisi ilman muuta olla.

Vaikka kiire ja aikataulut painoivat, ehdin tammikuussa käyttämään liikuntaan yhteensä 20,5 tuntia. Määrä on enemmän kuin tammikuussa, ja olen siihen tyytyväinen.


Talvilomalla sain viimein hiihtokauden jollain tapaa käyntiin. Hiihtokilometrejä kertyi kuukauden aikana yhteensä kuitenkin vain kymmenkunta. Haaveilen, että saisin hankittua itselleni sukset, jotka eivät ole kerta toisensa jälkeen tahmeat mutta kuitenkin lipsuvat. Pidän hiihtämisestä mutta en siitä, että välineet eivät toimi kunnolla.


Juoksukilometrejä kertyi kuukauden aikana tasan tarkkaan sata, ei enempää eikä vähempää. Nyt jälkeenpäin huomaan, että juokseminen oli lähinnä peruskestävyysjyystöä. Kummallista, miten sitä ajautuu mukavuusalueelle, kun ei seuraa mitään harjoitusohjelmaa.


Maaliskuussa on kuitenkin tarkoitus alkaa noudattaa harjoitusohjelmaa ja tähdätä alkukesän puolimaratonille. Kilometrimääriä yritän maltillisesti kasvattaa, mutta tärkeimpänä on yrittää pitää tasapainossa liikunta, lepo, perhe-elämä ja työ.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja