Viikko 21/2019: leppoisasti kohti puolimaratonia


Melko runsaskilometrisen viikon jälkeen oli tällä viikolla tarkoitus ottaa hieman kevyemmin. Suunnitelma toteutui hyvin.

Maanantaina ehdin muiden kiireiden lomassa vajaan tunnin kevyehkölle lenkille. Lisäksi pyöräilin hyötyliikunnan merkeissä reilut viisi kilometriä.
PK2 50:00 – 6,52 km. Keskivauhti 7:39.

Tiistaina tein viimeisen pitkän lenkin ennen kesäkuun puolimaratonia. Alkumatkasta vastaan tuli mieskaksikko, toinen pyöräili ja toinen käveli. Kun palasin lähtöpisteeseeni, tuli sama kaksikko vastaan ja kysyi, kuinka pitkän lenkin tein. Huikkasin vastaukseksi, että 14 kilometriä tulee kohta täyteen. "Voi mahoton, hieno suoritus!" kuului vastaus.
Kovin hienona en itse suoritusta pitänyt, sillä syke nousi lämmössä aika helposti korkealle ja väliin oli pakko ottaa kävelyaskelia sykkeen tasaamiseksi. Tulipahan kuitenkin totutettua kehoa lämpimässä juoksemiseen – alkoi nimittäin pienesti huolestuttaa kesäkuun puolimaratonin sää, kun luin HCRD-kokemuksia lämpimässä taivaltamisesta.
PK2 1:44:42 – 14,12 km. Keskivauhti 7:24.


Keskiviikkona lepäilin ja torstaina oli sitten vauhtikestävyyslenkin vuoro. Ei ollut kovin fiksu veto kiskoa sisuksiin ruisleipää ennen lenkkiä, mutta nälkäisenäkään en uskaltanut juoksemaan lähteä. Vatsaa pisti aika ikävästi pitkin matkaa mutta komensin itseäni jatkamaan lenkkiä tasan niin kauan kuin suunnitelman mukaan piti. Onneksi suunnitelmassa ei ollut pidempää kuin tunnin lenkki, sen juuri ja juuri jaksoi. Lyhyet verkat mukaan luettuna matkaa kertyi yhteensä 9,05 kilometriä.
VK 40:00 – 6,53 km. Keskivauhti 6:08.

Vaikkei meno kovin hyvältä tuntunut, oli ilahduttavaa nähdä, miten kevät on tuonut mukanaan upeaa kukkaloistoa lenkkipolun varrelle.


Perjantaina pääsin ohjatulle venyttelytunnille, ja ai että, miten se tekikään hyvää! Koko keho käytiin lävitse staattisin venytyksin, ja selväksi tunnin aikana tuli ainakin se, että jumissa olen. Yllätyksenä havaintoa ei tietenkään voi pitää.

Lauantaina en harrastanut liikuntaa mutta liikuin sen verran, että päivän aktiivisuustavoite täyttyi, eli mistään sohvapäivästä ei ollut kysymys.

Sunnuntaina tein lapsen ja koiran kanssa kevyeksi tarkoitetun lenkin. Vauhdin puolesta lenkki oli kyllä kevyt, mutta syke nousi tavallista korkeammalle yksinkertaisesti siitä syystä, että matkan aikana työnsin poikaa polkupyöränsä päällä. 
PK2 36:14 – 4,05 km. Keskivauhti 8:56.

Viikon saldo:
  • Liikuntaan käytin aikaa 5 tuntia ja 40 minuuttia
  • Juoksua 33,74 kilometriä
  • Pyöräilyä 5,31 km
Tästä sitten jatketaan melko kevyellä otteella kohti puolimaratonia. Siihenhän on enää vajaat kaksi viikkoa aikaa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Polar M400, kokemuksia

Kokemuksia Polar Loop -aktiivisuusrannekkeesta

XXL, ärtymyksen nostattaja